Proces si durata

 

Organizatiile decid sa introduca conceptul Balanced Scorecard din motive diverse. In majoritatea cazurilor, actiunile de implementare a Balanced Scorecard nu sunt concertate pentru a implementa un nou sistem de management, ci mai degraba pentru imbunatatirea sau simplificarea anumitor componente din cadrul procesului de management. (Kaplan & Norton, 1996). Cele mai importante motive care au stat la baza procesului de implementare a sistemului de management al performantei bazat pe Balanced Scorecard in firme, identificate de catre Kaplan si Norton (1996) sunt: claritatea si echilibrul strategic, atingerea obiectivelor, dezvoltarea lidershipului, interventia strategica, stabilirea unor tinte strategice, alinierea programelor si a investitiilor sau construirea unui sistem de feedback.

 

Oricare ar fi ratiunile ce stau la baza acestuia, procesul de implemementare a Balanced Scorecard nu apare in mod instantaneu. Durata de implementare a unui sistem strategic de management al performantei Balanced Scorecard difera in functie de urmatoarele aspecte: dimensiunea organizatiei si scopul proiectului, gradul de complexitate si de impact. Programul de implementare poate varia semnificativ de la doua-patru saptamani, pana la 3 - 6 luni sau pe o perioada chiar mai indelungata, timp de un an, sau in unele cazuri, chiar doi ani.

 

Rohm (2005) considera ca in functie de dimensiunea organizatiei o perioada de implementare de la doua la patru luni este una obisnuita, dar ca procesul poate fi realizat chiar si intr-o perioada de pana la sase saptamani. Cercetatorul a identificat mai multi factori care pot determina o perioada mai redusa de implementare: sprijinul primit din partea conducerii, angajamentul continuu, dimensiunea organizatiei, disponibilitatea membrilor echipei de implementare, dorinta de a adopta noul sistem sau sprijinul acordat programului.

 

Potrivit lui Chow et al. (2007), procesul de concepere si implementare a sistemului de management al performantei bazat pe Balanced Scorecard poate dura doi ani sau mai multi.  Acest punct de vedere este sustinut si de catre Kaplan si Norton (1996), care descriu procesul de implementare BSC ca intinzandu-se pe o perioada de doi ani. In cazul procesului de implementare descrisa de Dr. Kaplan si Dr. Norton, trebuie sa se tina cont de faptul ca introducerea Balanced Scorecard a fost gandita pentru o organizatie complexa, cu mai multe structuri de management si unitati de business.

 

Perioada de doi ani de implementare a sistemului strategic de management al performantei Balanced Scorecard consta intr-o perioada initiala de concepere a acestuia si o a doua etapa de implementare intr-o unitate business. Acestea sunt urmate de catre alte etape, timp in care Balanced Scorecard este introdus la nivelul intregii structuri organizationale. Procesul de implementare este finalizat odata cu adoptarea conceptului la toate nivelurile organizationale, incepand de la nivelul strategic pana la cel individual.

 

Pe de alta parte, Cobbold si Lawrie (2004) descriu procesul de implementare a Balanced Scorecard intr-o companie din Arabia Saudita ca intinzandu-se pe o perioada de trei luni, insa este inclusa doar prima faza, cea de design a sistemului BSC. Aceasta perioada cuprinde definirea si configurarea tuturor elementelelor care stau la baza sistemului BSC (generatia 3): Starea dorita de evolutie, modelul strategic cu legaturi cauza-efect bazat pe Harta strategiei, Catalogul cu indicatori si tinte corespunzatoare si Portofoliul de initiative. Procesul de implementare a cuprins trei tipuri de activitati incluse in conceperea Balanced Scorecard:

  • Echipa de consultanti a lucrat pentru a intelege mai bine pozitia actuala a companiei si opiniile initiale ale mai multor membri din echipa de management.
  • Echipa de management s-a intrunit pentru a ajunge la un consens in jurul unei strategii comune care a fost exprimata in Starea dorita de evolutie.
  • In cadrul unor workshop-uri s-a ajuns la un consens privind obiectivele, indicatorii, tintele si intiativele, potrivite, care ulterior au fost documentate si incluse in cadrul diferitelor instrumente suport a sistemului Balanced Scorecard.

 

In cadrul unuia din rapoartele de cercetare pregatite pentru Chartered Institute of Management Accountants, Mackay (2005) descrie un proces de implementare a sistemului BSC alcatuit din 17 etape si intinzandu-se pe o perioada de 5 luni. Documentand principalele etape de implementare din cadrul procesului, autorul admite ca informatiile furnizate pot constitui doar niste repere privind perioada de timp necesara implementarii unui sistem BSC. Cerintele pentru implementarea sistemului, ca si perioada de timp necesara pentru atingerea lor, vor depinde de importanta pe care conducerea organizatiei o acorda procesului de implementare a sistemului strategic de management al performantei bazat pe Balanced Scorecard.

 

Referinte

  • Kaplan, R. & David, N. (1996), The Balanced Scorecard: translating strategy into action, Harvard Business Scholl Press, Boston, MA.
  • Rohm, H. (2005), A balancing act, Perform Magazine, Vol. 2, No. 2, pp 1-8.
  • Chow, C., Haddad, K. & Williamson, J. (1997), Applying the Balanced Scorecard to small companies, Management Accounting, 1997.
  • Cobbold, I. & Lawrie, G. (2004), Designing a strategic management system using the third generation balanced scorecard. A case study, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 53, No. 7, pp. 624-633.
  • Mackay, A. (2005), A practitioner’s guide to the Balanced Scorecard, Research Report, The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA).

Sistemul BSC : Implementare

Catalogul de Produse si Servicii 2013
Software managementul performantei
smartKPIs Premium

Carti de Managementul Performantei