Originile BSC

 

Anii 1930 - Tabloul de bord 

Originile conceptului Balanced Scorecard pot fi regasite la nivelul mai multor surse. Unul dintre precursorii conceptului este "Tabloul de bord", un instrument de management introdus in Franta in anii 1930, descris ca fiind un "dashboard” folosit de catre manageri pentru a ghida organizatiile in drumul lor spre indeplinirea viziunii (Bessire & Backer, 2005). Tabloul de bord a fost un instrument popular in Franta, inca de la aparitia sa fiind utilizat la scara larga de catre companii. Cu toate acestea, datorita numarului limitat de traduceri la nivelul literaturii dedicate concepului, Tabloul de bord a cunoscut o raspandire minima in afara spatiului tarii (Bontis et al., 1999).

 

Unii cercetatori francezi sustin ca Balanced Scorecard este intr-o foarte mare masura similar cu "Tabloul de bord” (TBD) - sistemul de masurare inventat de inginerii francezi in secolul 20 (Mohsen, 2008). In pofida faptului ca ambele concepte au la baza relatia dintre indicatorii financiari si cei non-financiari, acestea difera in multe privinte. In timp ce Balanced Scorecard reflecta legatura dintre indicatorii financiari si non-financiari si orientarea strategica a organizatiei, TDB reprezinta mai mult un instrument operational avand scopul de a gestiona si controla procesul de productie.

 

1950 - General Electric si noul sau sistem de management al performantei

La inceputul anilor 1950, compania General Electric a dezvoltat sistem de tip BSC, conceput pentru a fi utilizat ca un sistem de management al performantei (Hendricks, 2004). Echipa de lucru a recomandat 8 indicatori de performanta (unul financiar si alte 7 non-financiari) pentru a masura performanta in diviziile descentralizate ale General Electric: profitabilitatea, cota de piata, productivitatea, lidershipul la nivel de produse, responsabilitatea in raport cu societatea, dezvoltarea personalului, atitudinile angajatilor si echilibrul dintre obiectivele pe termen scurt si cele pe termen lung (Kaplan, 2010). Cu toate ca in acel moment nu putea fi vorba despre o evaluare a performantei conform perspectivelor Balanced Scorecard, cele 4 perspective pot fi usor recunoscute la nivelul indicatorilor folositi.

 

1954 - Peter Drucker si conceptul de  "management prin obiective "

Aproximativ in aceeasi perioada, si anume in anul 1954, Peter Drucker a introdus conceptul de "management prin obiective" in lucrarea intitulata "The Practice of Management".  Potrivit lui Drucker (1954) performanta necesita coordonarea fiecarei activitati in functie de obiectivele intregii organizatii. Astfel, in aceasta lucrare pot fi identificate primele indicii ale alinierii obiectivelor de la nivel strategic la nivelul individual, caracteristica a implementarii conceptului modern Balanced Scorecard.

 

1960 - Robert Anthony si modelul sau bazat pe sistemul de planificare si control

La mijlocul anilor 1960, Robert Anthony a propus un model  de sistem de planificare si control, identificand 3 astfel de sisteme: planificare strategica, controlul managementului si controlul la nivel operational. Potrivit lui Kaplan (2010), in activitatea lui Anthony pot fi regasite primele indicii ale planificarii manageriale, incluzand atat indicatori financiari, cat si non-financiari.

 

1990 - Eccles si Revolutia Balanced Scorecard

In forma sa initiala, Balanced Scorecard a fost rezultatul unui proiect de cercetare pe tema masurarii performantei, desfasurat intre anii 1990-1991 pentru a determina ce aspecte masurau companiile de succes. Studiul a fost coordonat de catre o companie de consultanta condusa de Dr. Nolan Norton. In aceasta echipa a fost cooptat si Profesorul Robert Kaplan din cadrul Harvard Business School, pentru a oferi sprijin academic. Momentul de prezentare si promovare a conceptului Balanced Scorecard a fost unul propice. In 1991, Robert Eccles a publicat lucrarea “Performance Measurement Manifesto” in revista Harvard Business Review. In acest articol, autorul previzioneaza o revolutie in domeniul masurarii performantei in urmatorii 5 ani, in cadrul careia sistemele traditionale financiare vor fi inlocuite de sisteme cu informatii non-financiare. Balanced Scorecard s-a impus ca un catalizator al acestei revolutii.

 

 

Referinte

  • Bessire, D. & Baker, R. (2005), The French Tableau de bord and the American Balanced Scorecard: a critical analysis, Critical Perspectives on Accounting, Vol. 16, No. 6, pp. 645-664.
  • Bontis, N., Dragonetti, N., Jacobsen, K. & Roos, G. (1999), The knowledge toolbox: A review of the tools available to measure and manage intangible resources, European Management Journal, Vol. 17, No. 4, pp. 391-402.
  • Eccles, R., G. (1991), The performance measurement manifesto, Harvard Business Review, Ianuarie-Februarie, 1991, pp. 131-137.
  • Hendricks, K. (2004), The Balanced Scorecard: To Adopt or not to adopt?, Ivey Business Journal, disponibil la: http://www.iveybusinessjournal.com/view_article.asp?intArticle_ID=527.
  • Kaplan, R. (2010), Conceptual Foundation of the Balanced Scorecard, Working Paper, Harvard Business School.
  • Mohsen, S. (2008), A Comparative Analysis between the Balanced Scorecard and the French Tableau de Bord, International Business & Economics Research Journal.

Conceptul BSC : Istorie

Catalogul de Produse si Servicii 2013
Software managementul performantei
smartKPIs Premium

Carti de Managementul Performantei