Confluenta disciplinelor

 

Conceptul Balanced Scorecard are un rol polivalent, fiind folosit drept instrument sau sistem de management in diverse contexte.

 

Managementul strategic

Ca instrument de management la nivel strategic, Balanced Scorecard este folosit atat in formularea strategiei, cat si in alinierea la nivel organizational. In contextul formularii strategiei, BSC contribuie prin structurarea informatiei si vizualizarea dinamicii strategiei cu ajutorul uneia dintre componentele sale, si anume Harta Strategiei.

 

Managementul operatiunilor

La nivel operational, BSC este folosit ca instrument de masurare a performantei, furnizand informatii in raport cu indeplinirea obiectivelor de afaceri si clarificand impactul asupra strategiei la nivel organizational. In acest fel, BSC este o sursa de inteligenta in afaceri - business intelligence - folosita in diverse procese de luare a deciziilor, precum generarea si prioritizarea initiativelor.

 

Managementul Resurselor Umane

O implementare completa a BSC implica translatarea scorecard-ului de performanta organizationala la nivel de divizie, echipa si, in final, la nivel individual. Scorecard-urile de performanta individuala au functie dubla. Pe de o parte, definesc contributia personala la implementarea strategiei. Pe de alta parte, prin atribuirea si monitorizarea obiectivelor personale, acestea pot fi folosite in procesul de evaluare a performantei. In acest fel, Balanced Scorecard este folosit ca instrument de management al performantei fiind, in consecinta, integrat in sistemul de compensatii si beneficii la nivelul strategiei de resurse umane.

 

Marketing si Comunicare

Probabil unul dintre cele mai valoroase roluri pe care BSC le indeplineste este cel de instrument folosit in comunicarea interna. In acest context, BSC comunica informatii atat la nivel operational, cat si la nivel strategic, intr-un  format structurat si standardizat, adresand una dintre cele mai importante nevoi din mediul organizational actual – comunicarea si alinierea. BSC reda povestea strategiei si a modului in care fiecare individ din cadrul organizatiei contribuie la aceasta (Kaplan & Norton, 1996). BSC este, de asemenea, utilizat in comunicarea externa, in managementul furnizorilor si in comunicarea cu clientii si actionarii. 

 

Managementul cunostintelor

Un alt rol important indeplinit de Balanced Scorecard este cel referitor la masurarea activelor intangibile, intr-un context de management al cunostintelor. Exista numeroase cercetari care analizeaza BSC in raport cu capitalul intelectual (Bontis et al. 1999; Sveiby, 2004). In acest fel, BSC reprezinta unul dintre instrumentele importante in contextul managementului capitalului intelectual si al resurselor intangibile (Mouritsen, Larsen & Bukh, 2005).

 

Managementul financiar

In contextul managementului financiar, BSC este folosit pentru fundamentarea bugetului si pentru evaluarea impactului cheltuielilor potentiale (Andon et al., 2005). Bugetarea traditionala pune accent pe performanta financiara in detrimentul strategiei si, cu toate acestea, folosind BSC, organizatiile vor putea alinia bugetul cu strategia.

 

Desi Balanced Scorecard este folosit in diverse moduri, articolele academice si studiile de caz trateaza cu precadere rolurile de masurare si de control ale BSC. Literatura de specialitate este practic invadata cu scenarii idealiste si studii de caz care prezinta BSC din aceasta perspectiva. In acest context,este de presupus ca, prin influenta acestui curent de opinie, implementarile au pus accentul pe natura strategica si de masurare a BSC, acordand prea putina importanta celorlalte roluri pe care Balanced Scorecard le-ar putea indeplini intr-o organizatie.  

 

 

Referinte

  • Andon, P., Baxter, J. & Mahama, H. (2005), The Balanced Scorecard: slogans, seduction and state of play. Australian Accounting Review, Vol. 15, No. 1, pp. 29-38.
  • Bontis, N., Gragonetti, N., Jacobsen, K. & Ross, G. (1999), The knowledge toolbox: A review of the tools available to measure and manage intangible resources, European Management Journal, Vol. 17, No.4, pp. 391-402.
  • Kaplan, R., S. & Norton, D., P. (1996), Using the balanced scorecard as a strategic management system, Harvard Business Review, Vol. 74, No. 1, pp. 75-85.
  • Mouritsen, J., Larsen, H.,T. & Bulk, P., N. (2005), Dealing with the knowledge economy: intellectual capital versus balanced scorecard, Journal of Intellectual Capital,Vol. 6, No.1, pp. 8-27.
  • Sveiby, K., E. (2004), Methods for Measuring Intangible Assets, disponibil la: http://www.sveiby.com/articles/IntangibleMethods.htm.

Conceptul BSC : Definitie

Catalogul de Produse si Servicii 2013
Software managementul performantei
smartKPIs Premium

Carti de Managementul Performantei