Despre Balanced Scorecard

 

O caracteristica unica a conceptului Balanced Scorecard (BSC) este natura sa evolutiva, acesta cunoscand o transformare continua inca de la momentul lansarii sale.

 

Instrument, sistem sau model?

Sa raspundem la intrebarea „Ce este Balanced Scorecard?” este o provocare, tinand cont de faptul ca felul in care este definit conceptul variaza de la un autor la altul. Cea mai simpla modalitate este de a ne referi la BSC drept un instrument, privit din mai multe perspective: un instrument  de management complex (Ahn, 2001) sau un instrument de management strategic (Hueng, 2000; Pforsich, 2005).

Conceptul BSC reprezinta mai mult decat o tehnica de masurare a performantei, fiind considerat destul de rapid de catre o serie de autori drept un sistem de management (Butler, 1999). Doar pentru certitudine sau  dimpotriva, pentru a contribui la confuzie, unii autori prefera sa foloseasca ambele acceptiuni in acelasi timp (Hassan & Tibbits, 2000).

 

Alti autori considera Balanced Scorecard ca fiind o filosofie de management, precum si un sistem de management al performantei (Hanson & Towle, 2000).

perspectivele balanced scorecard

Sursa: adaptat dupa Kaplan & Norton (1996)

 

Desi este fireasca existenta mai multor definitii pentru conceptele de management, literatura  dedicata BSC merge si mai departe. Conceptul nu doar ca este definit in acceptiuni diferite, dar este si prezentat si perceput in moduri diferite. Exista articole intregi care analizeaza si promoveaza folosirea Balanced Scorecard ca instrument de masurare a performantei, ca sistem de management al performantei sau ca sistem de management strategic si control. Foarte interesant este ca aceste articole nu urmaresc o anumita evolutie in timp si un anumit tipar, cum e cazul articolelor lui Kaplan si Norton, ci au fost publicate in momente diferite de timp.

 

Definitii ale conceptului Balanced Scorecard

Urmatoarele definitii ale Balanced Scorecard ofera o imagine ampla asupra conceptului, reflectand mai multe perspective:

  • „Balanced scorecard retine indicatorii financiari traditionali. Dar indicatorii financiari reflecta evenimentele trecute, o abordare potrivita pentru companiile din era industriala, in cazul carora investitiile in capabilitati durabile, precum si in relatiile cu clientii nu sunt decisive in obtinerea succesului. Totusi, acesti indicatori financiari sunt inadecvati pentru ghidarea si evaluarea efortului pe care companiile companiile din era informationala trebuie sa-l realizeze pentru a crea valori viitoare prin investitia in clienti, furnizori, angajati, procese, tehnologie si inovare.” (Kaplan & Norton, 1992)
  • „Un instrument care traduce misiunea si strategia organizatiei intr-un set de indicatori de performanta usor de inteles, ce ofera cadrul pentru un sistem strategic de masurare si management al performantei.” (Balanced Scorecard Collaborative, 2005)
  • "Conceptul balanced scorecard reprezinta un sistem de planificare si management strategic folosit la scara larga in organizatii de afaceri si industriale, in sistemul public si in organizatiile non-profit din toata lumea pentru a alinia activitatile la viziunea si strategia organizatiei, imbunatatind comunicarea interna si externa si monitorizand performanta organizatiei in atingerea obiectivelor strategice." (Balanced Scorecard Institute, 2010)
  • "Conceptul Balanced Scorecard are mai multe acceptiuni. Cel initial, popularizat pentru prima oara la inceputul anilor ’90, avea sensul unei abordari pentru generarea unui raport de performanta, prin gruparea indicatorilor de performanta in functie de perspective, cele mai folosite fiind: Financiara, Clienti, Procese Interne, Invatare si Crestere. Treptat, acest instrument de management a devenit baza unui sistem de management al performantei ce foloseste planuri strategice, operationale si individuale ca fundament pentru comunicarea, monitorizarea si imbunatatirea performantei organizationale." (eab group, 2010)

 

 

Referinte

  • Ahn, H. (2001), Applying the Balanced Scorecard concept: An experience report, Long Range Planning, Vol. 34, No. 4, pp. 441-461.

  • Andon, P., Baxter, J. & Mahama, H. (2005), The Balanced Scorecard: Slogans, Seduction And State Of Play, Australian Accounting Review, Vol. 15, No. 1, pp. 29-38.

  • Balanced Scorecard Collaborative (2010), Learning Centre Section, FAQs and Glossary, disponibil la: https://www.bscol.com/bsc_online/learning/faqs/index.cfm?id=D84E0D4C-BDC5-11D4-A8C400508BDC96C1.

  • Balanced Scorecard Institute (2010), disponibil la: http://www.balancedscorecard.org/bscresources/aboutthebalancedscorecard/tabid/55/default.aspx.

  • Butler, A., Letza, S., R. & Neale, B. (1997), Linking the balanced scorecard to strategy,  Long Range Planning, Vol. 30, No. 2, pp. 242-253.

  • eab group (2010), Performance Management - Balanced Scorecard, disponibil la: http://www.eabgroup.com.au/en/section/performance-management/balanced-scorecard-i18.html.

  • Hanson, J. & Towle, J. (2000), The Balanced Scorecard: Not just another fad, Credit Union Executive Journal, Vol. 40, No. 1, pp. 12-16.

  • Hasan, H. & Tibbits, H., R. (2000), Strategic management of electronic commerce: an adaptation of the balanced scorecard, Internet Research, Vol. 10, No. 5, pp. 439-450.

  • Hueng, P. (2000), Process performance measurement system: a tool to support process-based organizations, Total Quality Management, Vol. 11, No. 1, pp. 67-85.

  • Kaplan, R., S. & Norton, D., P. (1992), The Balanced Scorecard. Measures that drive performance, Harvard Business Review, Ianuarie-Februarie, 1992,  pp. 70-79.

  • Kaplan, R., S. & Norton, D., P. (1996),  Using the Balanced Scorecard as a strategic management system, Harvard Business Review, Ianuarie-Februarie, 1996, pp. 75-85.

  • Pforsich, H. (2005), Does Your Scorecard Need A Workshop?, Strategic Finance, Vol. 86, No. 8, pp. 30-35.

Conceptul BSC : Definitie

Catalogul de Produse si Servicii 2013
Software managementul performantei
smartKPIs Premium

Carti de Managementul Performantei