Intreprinderi mari

 

Balanced Scorecard (BSC) a aparut la inceputul anilor ‘90 ca un concept nou de management si a fost imediat adoptat atat de catre cadrele didactice universitare, cat si de lumea corporatista (Denton, 2005; de Wall, 2003; Bourne, 2008). De atunci, potentialul acestui nou concept a fost recunoscut in diverse forme, primind distinctii ca cel mai bun cadru teoretic in 1997 din partea American Accounting Association (Norreklit, 2003), in timp ce Harvard Business Review a considerat ca BSC a fost una dintre cele mai influente idei ale secolului XX (Brudan, 2008).

 

Adoptarea internationala a BSC printre marile corporatii

Conform lui de Wall (2003), Balanced Scorecard este instrumentul cel mai de succes in domeniul managementului performantei. Asimilarea BSC intr-o perioada relativ scurta de timp este destul de impresionanta. Balanced Scorecard Collaborative (initiatorii conceptului in 1992) sustin ca potrivit lui Bain & Company, in 2002 BSC a fost deja utilizat de catre jumatate din companiile din clasamentul Global 1000 (Calabro, 2001).

 

Utilizarea globala a Balanced Scorecard si satisfactia utilizatorilor

Una dintre cele mai cuprinzatoare evaluari a adoptarii la nivel mondial a BSC este prezentata de sondajul Management tools and techniques administrat anual de Bain & Company. Cel mai recent sondaj, completat de 1430 directori de mari companii internationale, care activeaza intr-o gama larga de industrii, indica Balanced Scorecard ca fiind adoptat de 53% in aceste corporatii.

 


Sursa: Bain & Company (2009)

 

Conform aceluiasi sondaj, in 2008, Balanced Scorecard este mult mai bine plasat printre cele mai utilizate instrumente de management si tehnici in intreaga lume. Comparativ cu datele lansate in 2004, Balanced Scorecard si-a consolidat pozitia considerabil urcand in ierarhie de pe pozitia 13 pana pe locul 6 (Rigby, 2009).

 

Literatura care dovedeste adoptarea BSC in marile corporatii

Un aspect interesant al Balanced Scorecard este faptul ca majoritatea literaturii de specialitate scrise pe aceasta tema se concentreaza pe implementarea sa si utilizarea in marile corporatii. Asa cum arata sondajele Bain & Company, majoritatea societatilor din intreaga lume utilizeaza Balanced Scorecard. In consecinta, mai multe studii de caz sprijina implementarea si utilizarea Balanced Scorecard in astfel de societati multimiliardare ca Mobil, AT & T, General Electric, Motorola (Kaplan & Norton, 1996, 2001), ABB, Scandia sau Halifax (Olve et al., 1999).

 

Motive pentru adoptarea extinsa a BSC in marile corporatii

Conform cu Andersen et al. (2001), unul dintre motivele concentrarii in principal pe implementarea Balanced Scorecard in companii mari poate fi gasit in multe provocari impuse de managementul acestor corporatii in termeni de schimbare, comunicare, coordonare si probleme de control.

 

In plus, un studiu de cercetare aplicat la 66 de corporatii australiene, care examineaza relatia dintre dimensiunea de organizare, stadiul ciclului de viata al produsului, pozitia pe piata si utilizarea Balanced Scorecard, a aratat ca exista o asociere semnificativa intre dimensiunea de organizare si utilizarea BSC (Hoque & James, 2000). Conform rezultatelor studiului, odata cu cresterea dimensiunii organizatiilor, acestea considera mai practic si mai util sa puna accent mai mare pe adoptarea Balanced Scorecard drept un sistem strategic de management al performantei. Unele dintre motivele pentru adoptarea BSC in corporatii mari sunt ca pot oferi solutii la probleme, cum ar fi:

  •  Constrangerile la nivelul informatiilor de prelucrare care apar mai ales in marile companii, ca urmare a descentralizarii si structurarii activitatilor
  •  Nevoia de a stimula fluxuri eficiente de comunicare, care devin mai evidente in cadrul corporatiilor
  •  Informatii extinse si probleme de masurare care apar in marile companii (Kaplan & Atkinson, 1998, citat in Hoque & James, 2000)
  •  Elaborarea tehnicilor de evaluare a performantei (Hoque & James, 2000)

 

Referinte

  • Andersen, H., Cobbold, I. & Lawrie, G. (2001), Balanced Scorecard implementation in SMEs: reflection in literature and practice, 2GC conference paper.
  • Bourne, M. (2008), – Performance measurement: learning from the past and projecting the future, Measuring Business Excellence, Vol. 12, No. 4, pp. 67-72.
  • Brudan, A., N. (2008), From Management accounting to strategy execution and system thinking: The Balanced Scorecard (R)Evolution and New Research Agenda, Oeconomia, Vol. 3, Issue 2, pp. 3-16.
  • Calabro, L. (2001), On Balance, (Electronic Version) CFO Magazine, accesat 18 August, 2010 la http://www.cfo.com/printable/article.cfm/2991608.
  • Denton, K., D. (2005), Professional Practice: Measuring relevant things, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54, Issue 4, pp. 278-287.
  • De Wall, A. (2003), The future of the balanced scorecard. An interview with Professor Robert Kaplan, Measuring Business Excellence, Vol. 17, Issue 1, pp. 30-36.
  • Hoque, Z., James, W. (2000), Linking balanced scorecard measures to size and market factors: Impact on Organizational Performance, Journal of Management Accounting Research, Vol. 12, pp. 1-17.
  • Kaplan, R., Norton, D. (1996), The Balanced Scorecard: translating strategy into action, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Kaplan, R., Norton, D. (2001), The strategy focused organization. How Balanced Scorecard companies thrive in the new business environment, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Norreklit, H. (2003), The Balanced Scorecard: what is the score? A rhetorical analysis of the Balanced Scorecard, Accounting, Organizations and Society, Vol. 28, pp. 591-619.
  • Olve, N., Roy, J. & Wetter, M. (1999), Performance Drivers: a practical guide to using the Balanced Scorecard, Wiley, UK.
  • Rigby, D. & Bilodeau, B. (2009), Management tools and trends 2009, Bain & Company, accesat 18 August 2010 la http://www.bain.com/bainweb/PDFs/cms/Public/Management_Tools_2009.pdf.

BSC in practica : Dupa tipul organizatiei

Catalogul de Produse si Servicii 2013
Software managementul performantei
smartKPIs Premium

Carti de Managementul Performantei