BSC in mediul academic

 

Unul dintre domeniile in care conceptul Balanced Scorecard si-a gasit aplicarea este sectorul educational. Desi literatura dedicata implementarii Balanced Scorecard in mediul academic nu este atat de bogata, spre deosebire de literatura de specialitate existenta pe tema BSC in sectorul privat (Nistor, 2009), pot fi mentionate o serie de lucrari de cercetare si studii de caz in acest domeniu.

 

BSC in mediul academic – activitate de cercetare

Amaratunga & Baldry (2000), citati de Nistor (2009), au testat relatia dintre masurarea performantei si calitatea performantei in sectorul invatamantului superior prin utilizarea unui model Balanced Scorecard. Umanshankar & Dutta (2007), citati de Nistor (2009) au folosit conceptul Balanced Scorecard in scopul de a discuta modul in care ar fi aplicat la sistemul de invatamant superior intr-un context indian. Nayeri et al.(2008), citati de Nistor (2009), urmaresc scopul de a dezvolta un model Balanced Scorecard pentru a evalua mediul de afaceri strategic al invatamantului superior din Iran.

 

BSC in mediul academic – studii de caz

O serie de universitati si alte institutii academice au fost analizate pana la momentul actual, ca studii de caz pentru utilizarea Balanced Scorecard. Nistor (2009) recunoaste ca o traditie de utilizare a Balanced Scorecard a fost in special stabilita in universitatile Anglo-Saxone din Finlanda, Statele Unite sau Australia.

 

Universitatea Bond, Australia 

Un exemplu de institutie academica care foloseste Balanced Scorecard este Universitatea Bond din Australia. Universitatea Bond este o institutie academica destul de noua in Australia, fiind infiintata in 1987. Deoarece reprezinta sectorul privat, care asigura  doar 3,5 la suta din numarul total de studenti implicati in invatamantul superior din Australia, Universitatea Bond se straduieste sa se diferentieze punand accentul pe grupuri de student mici, atentia personala si pe contactul strans intre personal si studenti.

 

Pentru a ramane competitiva intr-un sector dominat de institutiile publice de invatamant superior, Universitatea Bond a adoptat o cultura de excelenta a performantei prin implementarea unui sistem de management al performantei bazat pe Balanced Scorecard (Cribb & Hogan, 2003). Prin aceasta, universitatea are drept scop monitorizarea performantei actuale si eforturile de a oferi servicii de predare, invatare si activitati de cercetare, pentru a imbunatati serviciile oferite clientilor (studentilor), procesele curente cheie, pastrarea angajatilor motivati si pregatiti si consolidarea sistemului de informare (Cribb & Hogan, 2003).

 

Initial construit la nivel corporativ, Balanced Scorecard a fost apoi lansat la toate departamentele principale ale universitatii. Un aspect interesant despre BSC din Universitatea Bond este structura sa. Desi este o organizatie privata, universitatea a urmat modelul promovat de Kaplan & Norton (2001) organizatiile publice si non-profit. In acest model, perspectiva Clienti este pozitionata in partea superioara a scorecard-ului, in timp ce perspectiva Financiara la un nivel mai jos. Aceasta este o modalitate a universitatii de a scoate in evidenta angajamentul sau de a furniza servicii educationale superioare pentru studentii sai.

 

Scoala St. Paul Brisbane, Australia

Un alt exemplu de institutie academica care foloseste Balanced Scorecard este Scoala St. Paul din Brisbane, Australia. Sistemul, construit in jurul celor patru perspective BSC propuse de Kaplan si Norton, este sustinut de o harta strategica in care sunt identificate 26 de obiective-cheie. Obiectivele strategice sunt grupate sub 5 scopuri generale sau teme strategice:

  • Scopul 1: Mentinerea un mediu orientat catre studenti care insufla valorile anglicane si personale
  • Scopul 2: Dezvoltarea unei comunitati cu o perspectiva globala, incluzand tehnologii noi, alinierea obiectivelor personale si cele educationale si conducand la dezvoltarea curriculum-ului
  • Scopul 3: Incurajarea membrilor comunitatii scolare in atingerea obiectivelor proprii
  • Scopul 4: Sprijinirea dezvoltarii leadershipului intr-o economie de piata competitiva
  • Scopul 5: Maximizarea pozitiei financiare a scolii, mentinerea viabilitatii economice si utilizarea activelor printr-un management financiar prudent (Buck, 2004)

 

Richmond Public Schools, Statele Unite ale Americii

O alta institutie academica care foloseste Balanced Scorecard este Richmond Public Schools. Portivit administratiei Richmond Public Schools (RHS), scopul imprementarii Balanced Scorecard a fost acela de a defini in mod clar spre ce se indreapta institutia in viitor, prin stabilirea unui set de sarcini provocatoare care sa asigure ca toti cei implicati isi asuma realizarea tintelor propuse. A fost mentionat de asemenea ca implementarea Balanced Scorecard este un instrument dinamic, in masura in care strategiile, indicatorii si obiectivele stabilite pot fi ajustate, dupa caz, in timp pentru a reflecta nevoile in schimbare si realizarile din cadrul RHS.

 

In vederea punerii in aplicare a scorecard-ului, administratia Richmond Public Schools a recunoscut nevoia de o schimbare a culturii organizationale. Un Comitet de Supraveghere a Managementului Planului a fost infiintat cu scopul de a conduce implementarea Balanced Scorecard si de gestiona procesul ulterior.

 

Desi obiectivele strategice, indicatorii si tintele au fost identificate pentru toate cele patru mari perspective ale Balanced Scorecard - Clienti, Financiara, Procese interne si Invatare, Crestere & Inovare, acestea au fost grupate in 6 teme strategice majore:

  • Scopul 1: Imbunatatirea rezultatelor studentilor
  • Scopul 2: Promovarea unui mediu sigur si care faciliteaza dezvoltarea
  • Scopul 3: Oferirea de leadership puternic pentru operatiuni eficace si eficiente
  • Scopul 4: Consolidarea capacitatilor prin dezvoltare profesionala
  • Scopul 5: Consolidarea colaborarii cu partile interesate
  • Scopul 6: Cresterea satisfactiei parintilor si a comunitatii (Richmond Public Schools, 2010).

 

Referinte:

  • Buck, W, (2004), Building a Balanced Scorecard Performance Measurement System for St Paul’s School, Bald Hills, Brisbane, Queensland, Australia, ISCA.
  • Cribb, G. & Hogan, C. (2003), Balanced Scorecard: linking strategic planning to measurement and communication, Information Service Paper, Bond University, Australia, disponibil la: http://epublications.bond.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1006&context=library_pubs.
  • Kaplan, R. & Norton, D. (2001), The strategy focused organization. How Balanced Scorecard companies thrive in the new business environment, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Nistor, C. S. (2009), An empirical research about the possibility of implementing Balanced Scorecard in Romanian Universities, Munich Personal RePEc Archive, No. 13208, disponibil la: http://mpra.ub.uni-muenchen.de/13208/.
  • Richmond Public Schools (2010), Balanced Scorecard: Strategic Objectives, Measures and Projects – A new direction: illuminating the path from competence to excellence, disponibil la: http://www.richmond.k12.va.us/bsc/RPSBSC_02182010.pdf

BSC in practica : Dupa industrie

Catalogul de Produse si Servicii 2013
Software managementul performantei
smartKPIs Premium

Carti de Managementul Performantei